8-4-2017, Grote Multidiciplinaire oefening op en om de Marker Wadden
Deelnemende eenheden: Bert en Anneke Knape, KNRM Lelystad, Frans Verkade, KNRM Marken, Hayo, Reddingsstation Hoorn, Bonafide, Brandweer Lelystad, RWS 25 Rijkswaterstaat, Simac Reddingsstation Warder.
Uitgevaren : Simac
Schipper: Michael
Opstappers: Frans, Rene en Glenn
Tijdstip Alarm: 10.37u
Tijdstip Inmelden 10.41u
Tijdstip Ter plaatse: 11.07u
Melding: Passagiers schip, Abel Tasman lekkage, Schipper heeft het schip aan de grond gezet, maar wenst wel preventief te evacueren.
Verloop oefening: Na in melden bij de Kustwacht krijgen wij het verzoek met EHBO en pomp materiaal richting de Abel Tasman te gaan, welke zich bevind op 52'35.0 N, 005'23.0 E, deze positie bevind zich in de omgeving van de Marker Wadden. Tevens wordt ons verzocht bij ter plaatse komen een CIS (Coördinator Incident Schip) te leveren. Wanneer wij ter plaatse komen is er inmiddels een CIS van reddingboot Bert en Anneke Knape (KNRM lelystad) aan boord van de Abel Tasman, en krijgen wij van de OSC (On Scene Coördinator) een nieuwe opdracht, Ons wordt verzocht 3 slachtoffers over te nemen van de BonaFide, een vaartuig van de brandweer, welke zich ten westen van de haveningang Marker Wadden bevind. Daar aangekomen krijgen wij 3 slachtoffers aan boord welke hebben vast gezeten in drijfzand, 2 van hen zijn ernstig onderkoeld, de 3e is wel iets onderkoeld maar maakt het verder prima. Er wordt ons door de OSC verzocht deze slachtoffers naar Lelystad te brengen en over te dragen aan de aldaar gereedstaande Ambulance. Zodra wij deze slachtoffers hebben overgedragen aan de Ambulance melden wij ons weer bij de OSC, dit blijkt door drukte en atmosferische omstandigheden redelijk lastig, maar als we uiteindelijk contact hebben krijgen wij de vraag een volgend slachtoffer van de Abel Tasman te evacueren, daar aan gekomen blijkt het te gaan om een slachtoffer met een beenbreuk welke in een brancard bij ons aan boord komt, ook dit maal het verzoek deze met gepaste spoed naar Lelystad te vervoeren en over te dragen aan de ambulance. Nog voor we met dit slachtoffer de haven hebben bereikt wordt door de Kustwacht en oefenleiding het sein einde oefening gegeven.
Wanneer we in het botenhuis van KNRM Lelystad aan een heerlijke lunch zitten gaan de piepers van Lelystad af, Melding Vaartuig maakt water. Wij zijn nog even gaan kijken of onze assistentie noodzakelijk was, het schip lag inmiddels in de batavia haven, ook de Frans Verkade was ter plaatse en zij hadden een pomp overgezet, maar wat moeite om deze werkend te krijgen, hierop hebben wij nog even onze pomp ingezet, ook dit wilde niet echt lukken, nadat een elektrische pomp was gehaald konden de pompen van Marken en ons worden opgeruimd, toen kwam ook het probleem aan het licht, een lek in de aanzuigslang van Marken bleek de boosdoener waardoor beide pompen slecht functioneerden.
Na het opruimen van de pomp en slangen zijn wij over een vrijwel windstil markermeer retour station gevaren waar we 15.05u ons konden uitmelden bij de kustwacht.
(foto Haaye v/d Straten)
(Foto KNRM Lelystad) (Foto KNRM Lelystad)
(Foto KNRM Lelystad)